سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شلمچه
 
لینک دوستان

 

به گزارش گروه «حماسه و مقاومت» خبرگزاری فارس، عملیات خیبر در سوم اسفند ماه سال 1362 با رمز یا رسول الله(ص) در جزایر مجنون انجام شد. لشکر سیدالشهداء (ع) که در آن زمان تیپ 10سیدالشهداء (ع) به فرماندهی شهید کاظم نجفی رستگار بود. علی رغم انجام عملیات های والفجر 2 در منطقه پیرانشهر و ادامه پدافندی عملیات والفجر 4 در منطقه مریوان در تابستان و پائیز همان سال در غرب کشور. در یک نقل و انتقال بزرگ، کلیه نیروها و عقبه خود را از پادگان ابوذر در غرب کشور در مدتی کمتر از ده روز به جنوب و پادگان دوکوهه انتقال داد (عمده قوای لشکر در بیابان‌های اطراف دزفول مستقر شدند) 

همزمان با شروع عملیات، این یگان با انتقال نیرو ها از دزفول به منطقه جفیر آماده اجرای ماموریت شد. در مرحله دوم عملیات، (بعد از تصرف جزایر و گرفتن سر پل توسط یگان‌های عمل کننده در مرحله اول) ماموریت تیپ، عملیات آبی- خاکی در داخل جزیره جنوبی و دژ سمت راست، به سمت پل طلائیه بود که لشکر 41 ثارالله در جناح راست و لشکر 27 حضرت رسول (ص) در چپ عملیات می کردند.

این تیپ با تحت کنترل گرفتن عملیاتی تیپ حضرت عبدالعظیم(ع)که شامل 4 گردان از بسیجیان اعزامی از شهرری بودند بالغ بر 17 گردان پیاده وارد عمل شدند .تیپ سیدالشهداء (ع) در عملیات خیبر در 2 مرحله وارد عمل شد، مرحله اول در جزیره جنوبی بود که گردان‌های: حضرت قاسم(ع)، حضرت قمر بنی هاشم(ع)، حضرت علی اصغر(ع)، حضرت علی اکبر(ع) و گردان زهیر و عاشورا (گردان عاشورا همگی از پاسداران رسمی پادگان ولی عصر تهران بودند) به منظور پیشروی در دژ و رسیدن به پل طلائیه از داخل جزیره وارد عملیات شدند و مرحله دوم که در تاریخ 9/12/62 در محور طلائیه و به منظور مقابله با پاتک‌های دشمن وارد عمل شد. در این مرحله مقرر شد با تعدادی بلدزر و لودر به منظور الحاق تیپ 44 قمر بنی هاشم و تیپ 33 المهدی و در نزدیکی دید و تیر دشمن خاکریز احداث و خط ترمیم شود که بعد از اجرای این ماموریت و به منظور حفظ و تحکیم مواضع، به‌ مدت یکماه در منطقه پدافند نمود.

علی رغم اینکه تیپ در این عملیات در اوج قدرت و توانمندی بسیار بالای خود بود و از قوی ترین و مجرب‌ترین فرماندهان در سطوح مختلف بهره مند بود. لاکن درحین این عملیات خسارت‌های فراوانی دید، منجمله شهادت مرتضی سلمان طرقی فرمانده عملیات، رحمت الله کُرد مسئول اطلاعات، حسین راحت جانشین اطلاعات، احمد ساربان نژاد و مرتضی حمزه دولابی.

گردان تخریب تیپ سیدالشهداء(ع) به فرماندهی شهید حاج عبدالله نوریان در این عملیات فعالانه حضور داشت و تیم های معبر، مامور به گردان‌های رزمی و تیم های انفجار مواضع و موانع دشمن فعال بودند و رزمندگان گردان در چند ماموریت برای شکافتن دژهای دشمن در جزیره شرکت کردند و با شکافتن دژ شرقی جزیره مجنون جنوبی و رها کردن آب در منطقه مانور تانک‌های دشمن از مانور ادوات نظامی دشمن کاسته و با مین گذاری بر روی پد شرقی جزیره مجنون در شب‌های 16 و17 و18 اسفند 62 درحالیکه نور افکن تانک‌ها سطح جاده را روشن نموده بود حماسه ای دیگر آفریدند و سهم این گردان از شهدای خیبر 20 شهید بود که تقدیم آستان دوست شد و یکی از معاونان گردان مداح اهل بیت شهید عباس حسنی نیز شربت شهادت نوشید.

یادوخاطره شهدای گردان تخریب لشگرده سیدالشهداء(ع) در عملیات خیبر را گرامی میداریم.

شهیدان: محمودبهرامی- عباس حسنی- محمدنصوح رستگار- مجتبی فراهانی- علیرضا کلم فروش _علیرضا آقاصادقی- ابراهیم جداری- مصطفی حیاتی- محمدحسین حاج میری- تقی رمضانیان- حسین رشمه ای- سیدجمال شرق آزادی- مسعودسلیمانی- یونسورلطفی- جلال نامدارمحمدی- مجیدناظم زاده- محمدرضاخدیور- سیدمهدی رسولی- حسین کاشانی-فردادعلیپور

 


[ شنبه 90/12/20 ] [ 10:9 عصر ] [ سعید(یک بجا مانده) ] [ ]
.: Weblog Themes By salehon :.

درباره وبلاگ

خورشید اینجا عشق اینجا گنج اینجاست/ مهمانسرای کربلای پنج اینجاست/ این خاک گلگون تکه ای از آسمان است/ اینجا عبادتگاه فوجی بی نشان است
موضوعات وب
طراح قالب
امکانات وب


بازدید امروز: 72
بازدید دیروز: 19
کل بازدیدها: 1419952