سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شلمچه
 
لینک دوستان

 

خبرگزاری فارس: برخی از کارشناسان خارجی مقاومت ایران را در خرمشهر با مقاومت روس‌ها در جنگ جهانی دوم در استالین‌گراد مقایسه کردند و از خرمشهر به عنوان استالین‌گراد عراق نام بردند.

 

 

خبرگزاری فارس: خرمشهر "استالین‌گراد" عراق

 

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، روزنامه جمهوری اسلامی 3 روز پس از فتح خرمشهر، در مورد نظر کارشناسان غربی در خصوص این عملیات غرورآفرین و شکست اندیشه و طرح‌های دشمن به نقل از رادیو لندن چنین می‌نویسد:

 

نیروهای بعثی عراق در آخرین مراحل عملیات بیت‌المقدس به دلیل عدم اطمینان در مورد جهت حرکت نیروهای نظامی ایران تصمیم گرفتند از خرمشهر خارج شوند ولی بصره را از دست ندهند، لذا با توجه به اندیشه دفاع از بصره، خرمشهر را از دست دادند.

طی 9 ماه مناطق اشغالی ایران از دست نیروهای بعثی عراق آزاد شد و در این میان عملیات شگفت‌انگیز بیت‌المقدس "فتح خرمشهر" آخرین عملیات از سلسله عملیات‌های آزادسازی مناطق اشغالی بود که به اجرا درآمد.

عراق، پیش از این به دلیل وضعیت سیاسی داخلی ایران و نتایج سلسله عملیات‌های ناموفقی که در پاییز و زمستان سال 1359 به فرماندهی بنی‌صدر انجام گرفته بود، از نظر استراتژیکی در غفلت کامل به سر می‌برد و در واقع نقطه ثقل تحولات جنگ را نادیده گرفته بود تا آنجا که تابسیاری از مقام های عالی رتبه عراق در طول تابستان 1360 کاملاً متقاعد شده بودند که دولت ایران تا پاییز 1360 سقوط خواهد کرد.

با شکل‌گیری روند آزادسازی مناطق اشغالی و درنهایت فتح خرمشهر، بار دیگر جنگ ایران و عراق در کانون توجه جهانیان قرار گرفت، به طوری که همه نظرها و تحلیل‌های ارائه شده به این نکته تأکید داشتند که پیروزی ایران در عملیات بیت المقدس نقطه عطفی در جنگ میان دو کشور است و برخی دیگر از کارشناسان، مقاومت ایران را در خرمشهر با مقاومت روس‌ها در جنگ جهانی دوم در استالین‌گراد مقایسه کردند و از خرمشهر به عنوان استالین‌گراد عراق نام بردند.

 


[ شنبه 91/2/30 ] [ 11:3 عصر ] [ سعید(یک بجا مانده) ] [ ]
.: Weblog Themes By salehon :.

درباره وبلاگ

خورشید اینجا عشق اینجا گنج اینجاست/ مهمانسرای کربلای پنج اینجاست/ این خاک گلگون تکه ای از آسمان است/ اینجا عبادتگاه فوجی بی نشان است
موضوعات وب
طراح قالب
امکانات وب


بازدید امروز: 78
بازدید دیروز: 19
کل بازدیدها: 1419958